Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Kielcach nowe zasady rozmieszczania reklam i szyldów oraz zakaz grodzenia niektórych posesji

Agata Kowalczyk
Agata Kowalczyk
Z Kielc ma zniknąć taki bałagan reklamowy jak ten jaki jest obecnie na rogatce krakowskiej
Z Kielc ma zniknąć taki bałagan reklamowy jak ten jaki jest obecnie na rogatce krakowskiej Archiwum
W Kielcach zniknie las reklam i chaos związany z ich wyglądem i rozmieszczeniem. Właściciele już istniejących tablic, banerów, kasetonów i innych form będą mieli 3 lata na dostosowanie się do nowych przepisów. Taki ma być efekt uchwały krajobrazowej na sesji Rady Miasta, 21 kwietnia. Wprowadza ona także zakaz grodzenia nieruchomości, na których znajdują się bloki.

Prace nad uchwałą trwały od 2017 roku, projekt był konsultowany i zmieniamy wielokrotnie, a przyjęte rozwiązania wszystkich nie zadowolą, ponieważ wprowadzają wiele ograniczeń w rozmieszczaniu, wielkości i wyglądzie reklam i szyldów. Dzięki temu znikną takie paskudne skupiska tablic jak na przykład na rogatce krakowskiej
Kielce zostały podzielone na 4 strefy:

  • A – centrum miasta i obszary dziedzictwa kulturowego – tu będzie najwięcej obostrzeń,
  • B – tereny zurbanizowane czyli osiedla mieszkaniowe lub przeznaczonych do urbanizacji,
  • C- tereny gospodarcze, przemysłowe, usługowe, centra handlowe i obiekty sportowe - tutaj będzie dopuszczonych najwięcej reklam
  • D – tereny zielone – lasy, parki, cmentarze

W każdej strefie będą obowiązywać inne zasady co do ilości, wielkości i lokalizacji reklam i szyldów.

Czym się różnią te dwa nośniki ? Szyld informuje o działalności prowadzonej w miejscu, gdzie jest umieszczony a o reklamie mówimy wtedy, gdy znajduje się poza nieruchomością, na której prowadzona jest działalność.

W strefach A i D mogą znajdować się tylko szyldy , będzie obowiązywał zakaz umieszczania reklam z pewnymi wyjątkami na przykład nie będzie on dotyczył słupów ogłoszeniowych, artystycznych murali czy okresu kampanii wyborczej. Dopuszczone będą reklamy zintegrowane z przystankami autobusowymi.

W całym mieście będzie obowiązywał zakaz umieszczania banerów i siatek reklamowych oraz pionowych witaczy za wyjątkiem strefi C, stacji benzynowych i parkingów.

Reklamy nie będą mogły zasłaniać detali architektonicznych budynków, elementów historycznych, balustrad czy balkonów.

Tablice reklamowe na dopuszczonych nieruchomościach mają być jednakowej wielkości i mogą zajmować określoną część powierzchni elewacji zależnie od strefy. Ograniczenia dotyczą też oklejania powierzchni przeszkolonych.

Uchwała krajobrazowa wprowadza zakaz umieszczania szyldów i reklam powyżej parteru budynku za wyjątkiem zabudowy użyteczności publicznej, czyli na przykład urzędów, biur, sklepów, wszędzie tam gdzie są obsługiwani klienci.

- Preferujemy znaki bez tła czyli litery montowane bezpośrednio do elewacji. Kasetony będzie można stosować ale z ograniczeniami – mówił na sesji Artur Hajdorowicz, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta w Kielcach.

Kolejny zakaz dotyczy usytuowania tablic reklamowych na mostach, wiaduktach, ekranach akustycznych i innych obiektach drogowych.

Uchwała zakazuje także grodzenia nieruchomości z budynkami wielorodzinnymi, w których jest więcej niż 5 mieszkań, ale już istniejące parkany nie muszą zostać rozebrane.

To tylko przykłady nowych wymagań, bo uchwała określająca nowe zasady rządzące reklamami i szyldami liczy ponad 100 stron. Opisano w niej: „zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, obowiązujące na obszarze Gminy Kielce”

-Szacujemy, że od 70 do 90 procent reklam będzie musiała być zdemontowana i dostosowana do nowych przepisów. Uchwała nie konserwuje obecnego stanu. Zostaną tylko nieliczne reklamy, które spełniają nowe zasady – dodał dyrektor.

Większość reklam nie tylko nie spełnia nowych zasad ale powstała nielegalnie, bez zgody miasta czy konserwatora zabytków.

Radny Marcin Stepniewski z Prawa i Sprawiedliwości pytał, kto będzie kontrolował reklamy, czy spełniają wymogi uchwały i nakładał kary oraz poniesie koszty zmian reklam. - Obawiam się, że znajdzie się tysiące sposobów, aby tę uchwałę obejść – dodał.

- My konstruujemy prawo a wykonanie jest poza naszymi kompetencjami więc nie wiem, kto będzie kontrolował jego – wyjaśnił dyrektor Hajdorowicz. - Wiem, że kary są drakońskie. W wielu miastach drony kontrolują układ reklam. Prawdopodobnie będzie konieczne stworzenie nowej komórki do kontroli.

19 radnych zagłosowało za uchwałą krajobrazową, 2 było przeciwko i wstrzymało się od głosu .

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kielce.naszemiasto.pl Nasze Miasto