Prace nad uchwałą trwały od 2017 roku, projekt był konsultowany i zmieniamy wielokrotnie, a przyjęte rozwiązania wszystkich nie zadowolą, ponieważ wprowadzają wiele ograniczeń w rozmieszczaniu, wielkości i wyglądzie reklam i szyldów. Dzięki temu znikną takie paskudne skupiska tablic jak na przykład na rogatce krakowskiej
Kielce zostały podzielone na 4 strefy:
- A – centrum miasta i obszary dziedzictwa kulturowego – tu będzie najwięcej obostrzeń,
- B – tereny zurbanizowane czyli osiedla mieszkaniowe lub przeznaczonych do urbanizacji,
- C- tereny gospodarcze, przemysłowe, usługowe, centra handlowe i obiekty sportowe - tutaj będzie dopuszczonych najwięcej reklam
- D – tereny zielone – lasy, parki, cmentarze
W każdej strefie będą obowiązywać inne zasady co do ilości, wielkości i lokalizacji reklam i szyldów.
Czym się różnią te dwa nośniki ? Szyld informuje o działalności prowadzonej w miejscu, gdzie jest umieszczony a o reklamie mówimy wtedy, gdy znajduje się poza nieruchomością, na której prowadzona jest działalność.
W strefach A i D mogą znajdować się tylko szyldy , będzie obowiązywał zakaz umieszczania reklam z pewnymi wyjątkami na przykład nie będzie on dotyczył słupów ogłoszeniowych, artystycznych murali czy okresu kampanii wyborczej. Dopuszczone będą reklamy zintegrowane z przystankami autobusowymi.
W całym mieście będzie obowiązywał zakaz umieszczania banerów i siatek reklamowych oraz pionowych witaczy za wyjątkiem strefi C, stacji benzynowych i parkingów.
Reklamy nie będą mogły zasłaniać detali architektonicznych budynków, elementów historycznych, balustrad czy balkonów.
Tablice reklamowe na dopuszczonych nieruchomościach mają być jednakowej wielkości i mogą zajmować określoną część powierzchni elewacji zależnie od strefy. Ograniczenia dotyczą też oklejania powierzchni przeszkolonych.
Uchwała krajobrazowa wprowadza zakaz umieszczania szyldów i reklam powyżej parteru budynku za wyjątkiem zabudowy użyteczności publicznej, czyli na przykład urzędów, biur, sklepów, wszędzie tam gdzie są obsługiwani klienci.
- Preferujemy znaki bez tła czyli litery montowane bezpośrednio do elewacji. Kasetony będzie można stosować ale z ograniczeniami – mówił na sesji Artur Hajdorowicz, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta w Kielcach.
Kolejny zakaz dotyczy usytuowania tablic reklamowych na mostach, wiaduktach, ekranach akustycznych i innych obiektach drogowych.
Uchwała zakazuje także grodzenia nieruchomości z budynkami wielorodzinnymi, w których jest więcej niż 5 mieszkań, ale już istniejące parkany nie muszą zostać rozebrane.
To tylko przykłady nowych wymagań, bo uchwała określająca nowe zasady rządzące reklamami i szyldami liczy ponad 100 stron. Opisano w niej: „zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, obowiązujące na obszarze Gminy Kielce”
-Szacujemy, że od 70 do 90 procent reklam będzie musiała być zdemontowana i dostosowana do nowych przepisów. Uchwała nie konserwuje obecnego stanu. Zostaną tylko nieliczne reklamy, które spełniają nowe zasady – dodał dyrektor.
Większość reklam nie tylko nie spełnia nowych zasad ale powstała nielegalnie, bez zgody miasta czy konserwatora zabytków.
Radny Marcin Stepniewski z Prawa i Sprawiedliwości pytał, kto będzie kontrolował reklamy, czy spełniają wymogi uchwały i nakładał kary oraz poniesie koszty zmian reklam. - Obawiam się, że znajdzie się tysiące sposobów, aby tę uchwałę obejść – dodał.
- My konstruujemy prawo a wykonanie jest poza naszymi kompetencjami więc nie wiem, kto będzie kontrolował jego – wyjaśnił dyrektor Hajdorowicz. - Wiem, że kary są drakońskie. W wielu miastach drony kontrolują układ reklam. Prawdopodobnie będzie konieczne stworzenie nowej komórki do kontroli.
19 radnych zagłosowało za uchwałą krajobrazową, 2 było przeciwko i wstrzymało się od głosu .
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?