Reklamy w Kielcach zostały zeskanowane. Powstała baza
W grudniu 2022 roku i lutym 2023 roku po Kielcach jeździł specjalistyczny samochód wyposażony w kamerę, skaner laserowy, system GPS i skanował ulice pod kątem obecności reklam, choć nie tylko. Zarejestrowano na przykład każde drzewo, krzew, ławkę, latarnie czy budynek na badanym terenie. We wtorek zaprezentowano efekty realizacji usługi skaningu miasta.
- To kolejny krok w kierunku uporządkowania reklam i banerów w Kielcach. Najważniejszym było przyjęcie w 2022 roku uchwały krajobrazowej, która wyznaczyła standardy między innymi umieszczania reklam w mieście – poinformował Bogdan Wenta, prezydent Kielc.
Uchwała weszła w życie w czerwcu ubiegłego roku. Przedsiębiorcy mają trzy lata na dostosowanie istniejącej powierzchni reklamowej do wymagań zapisanych w dokumencie. Nowe narzędzie, jakim jest skaning laserowy pozwoli na szybszą i bardziej dokładną kontrolę reklam w mieście.
Laser i kamera zapisały każdą reklamę w Kielcach
- Dzięki temu uzyskaliśmy precyzyjną inwentaryzację 3D pasów terenu przyległych do dróg objętych opracowaniem. Dodatkowo powstała szczegółowa ewidencja reklam z kompleksowymi informacjami na temat każdej z nich na przykład o powierzchni, lokalizacji, rodzaju, czy sposobie montażu. Pomiar reklam wykonywany jest na podstawie precyzyjnego skaningu laserowego, a jego dokładność jest bardzo wysoka, co pozwala zastąpić wizję terenową urzędników – mówił Szymon Ciupa, przedstawiciel firmy SMARTFACTOR, która wykonała usługę.
Uzyskano ponad 43 tysięce zdjęć, zinwentaryzowano 15 tysięcy reklam o łącznej powierzchni 90 787 metrów kwadratowych. Z analizy wynika, że średnio na 1 kilometr drogi w Kielcach, objętych skaningiem, przypadają 83 reklamy. To jest bardzo wysoki wskaźnik. A skaning obejmował nie wszystkie reklamy, tylko te mające ponad metr powierzchni.
Jakie korzyści daje to narzędzie:
- łatwy dostęp do aktualnych danych o reklamach w przestrzeni publicznej a także innych obiektach i zieleni w pasie drogi dla pracowników
- zwalczanie chaosu reklamowego w oparciu o wiarygodne dane
- znaczące ograniczenie wizji terenowych urzędników
- przygotowanie dowodów w postępowaniach administracyjnych w oparciu o wiarygodne dane wobec osób które nie usunąć nielegalnych reklama
- poprawa jakości przestrzeni publicznej miasta
- wzrost wpływów do budżetu miasta z opłat za reklamy
Dodatkowo pozyskane dane pozwalają na ich użycie w innych celach jak zarządzanie infrastrukturą drogową, organizacją ruchu, infrastrukturą komunalną, zielenią. Ułatwi inwentaryzację miejsc parkingowych, identyfikację barier architektonicznych czy wykrywanie samowoli budowlanych.
W aplikacji „UlepszaMY Kielce” pojawi się nowa kategoria i mieszkańcy będą mogli zgłaszać nielegalne reklamy.
Miasto zapłaciło za usługę prawie 117 tysięcy złotych.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?