Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Kielcach znikną nielegalne reklamy? Pomoże w tym cyfrowa baza uzyskana dzięki skaningowi miasta

Agata Kowalczyk
Agata Kowalczyk
Centrum Kielc i wiele ulic poza nim zostało poddane skaningowi laserowemu. Dzięki temu powstała baza wszystkich reklam a także innych elementów znajdujących się w przestrzeni  miasta.
Centrum Kielc i wiele ulic poza nim zostało poddane skaningowi laserowemu. Dzięki temu powstała baza wszystkich reklam a także innych elementów znajdujących się w przestrzeni miasta. Urząd Miasta Kielce
Centrum Kielc i wiele ulic poza nim zostało poddane skaningowi laserowemu. Dzięki temu powstała baza cyfrowa reklam w mieście. Pozwoli ona ustalić, które z nich są nielegalnie albo ich wielkości nie spełnia przepisów i muszą zniknąć.

Reklamy w Kielcach zostały zeskanowane. Powstała baza

W grudniu 2022 roku i lutym 2023 roku po Kielcach jeździł specjalistyczny samochód wyposażony w kamerę, skaner laserowy, system GPS i skanował ulice pod kątem obecności reklam, choć nie tylko. Zarejestrowano na przykład każde drzewo, krzew, ławkę, latarnie czy budynek na badanym terenie. We wtorek zaprezentowano efekty realizacji usługi skaningu miasta.

- To kolejny krok w kierunku uporządkowania reklam i banerów w Kielcach. Najważniejszym było przyjęcie w 2022 roku uchwały krajobrazowej, która wyznaczyła standardy między innymi umieszczania reklam w mieście – poinformował Bogdan Wenta, prezydent Kielc.

Uchwała weszła w życie w czerwcu ubiegłego roku. Przedsiębiorcy mają trzy lata na dostosowanie istniejącej powierzchni reklamowej do wymagań zapisanych w dokumencie. Nowe narzędzie, jakim jest skaning laserowy pozwoli na szybszą i bardziej dokładną kontrolę reklam w mieście.

Laser i kamera zapisały każdą reklamę w Kielcach

- Dzięki temu uzyskaliśmy precyzyjną inwentaryzację 3D pasów terenu przyległych do dróg objętych opracowaniem. Dodatkowo powstała szczegółowa ewidencja reklam z kompleksowymi informacjami na temat każdej z nich na przykład o powierzchni, lokalizacji, rodzaju, czy sposobie montażu. Pomiar reklam wykonywany jest na podstawie precyzyjnego skaningu laserowego, a jego dokładność jest bardzo wysoka, co pozwala zastąpić wizję terenową urzędników – mówił Szymon Ciupa, przedstawiciel firmy SMARTFACTOR, która wykonała usługę.

Uzyskano ponad 43 tysięce zdjęć, zinwentaryzowano 15 tysięcy reklam o łącznej powierzchni 90 787 metrów kwadratowych. Z analizy wynika, że średnio na 1 kilometr drogi w Kielcach, objętych skaningiem, przypadają 83 reklamy. To jest bardzo wysoki wskaźnik. A skaning obejmował nie wszystkie reklamy, tylko te mające ponad metr powierzchni.

Jakie korzyści daje to narzędzie:

  • łatwy dostęp do aktualnych danych o reklamach w przestrzeni publicznej a także innych obiektach i zieleni w pasie drogi dla pracowników
  • zwalczanie chaosu reklamowego w oparciu o wiarygodne dane
  • znaczące ograniczenie wizji terenowych urzędników
  • przygotowanie dowodów w postępowaniach administracyjnych w oparciu o wiarygodne dane wobec osób które nie usunąć nielegalnych reklama
  • poprawa jakości przestrzeni publicznej miasta
  • wzrost wpływów do budżetu miasta z opłat za reklamy

Dodatkowo pozyskane dane pozwalają na ich użycie w innych celach jak zarządzanie infrastrukturą drogową, organizacją ruchu, infrastrukturą komunalną, zielenią. Ułatwi inwentaryzację miejsc parkingowych, identyfikację barier architektonicznych czy wykrywanie samowoli budowlanych.

W aplikacji „UlepszaMY Kielce” pojawi się nowa kategoria i mieszkańcy będą mogli zgłaszać nielegalne reklamy.

Miasto zapłaciło za usługę prawie 117 tysięcy złotych.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kielce.naszemiasto.pl Nasze Miasto