Kwestię zmiany organizacji ruchu pieszo-rowerowego w tym miejscu radny poruszył w swojej interpelacji do prezydenta Kielc. W piśmie podkreślił przede wszystkim względy bezpieczeństwa, zarówno dla rowerzystów jak i pieszych.
- Na wysokości Promenady Solna panuje bardzo duży ruch pieszych i rowerzystów, a po stronie zachodniej są dodatkowo umiejscowione ogródki gastronomiczne. Powoduje to liczne niebezpieczne sytuacje i zagrożenie dla pieszych – zwracał uwagę radny Maciej Bursztein.
Wystarczy kilka minut spaceru wzdłuż promenady, żeby zobaczyć to, o czym mówi radny. Rowerzyści są zmuszeni przejeżdżać slalomem pomiędzy licznymi pieszymi, a dodatkowo tuż obok stołują się klienci tutejszych restauracji i kawiarni, a pomiędzy stolikami i ścieżką rowerową przechodzą kolejni chętni na posiłek, wraz z obsługą lokali. Tłoczno jest tu zwłaszcza w ciepłe popołudnia i weekendy.
- Proponuję przeniesienie drogi dla rowerów na wschodni brzeg Silnicy. Panuje tam znacznie mniejszy ruch i nie ma ogródków. Taki przebieg drogi dla rowerów będzie znacznie wygodniejszy i bezpieczniejszy dla wszystkich uczestników ruchu – podkreślił radny.
Wiceprezydent Bożena Szczypiór odpowiedziała negatywnie na propozycję radnego, która w międzyczasie zdobyła duże poparcie wśród kielczan. W odpowiedzi na interpelację podkreślono, że ścieżka rowerowa po zachodniej stronie Silnicy stanowi spójny ciąg rowerowy z pozostałymi fragmentami drogi rowerowej biegnącej wzdłuż tej rzeki, które razem tworzą "Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo".
"Po drugiej wschodniej stronie Silnicy znajduje się natomiast ciąg pieszo-jezdny, nie jest więc możliwe usytuowanie na nim dodatkowej, wydzielonej ścieżki rowerowej, obsługuje on bowiem głównie przyległe nieruchomości" – czytamy w odpowiedzi magistratu.
Obowiązek zapewnienia płynności ruchu pieszego na odcinku Promenada Solna zdaniem Urzędu Miasta spoczywa na właścicielach nieruchomości. W odpowiedzi na pismo Macieja Burszteina powołano się na miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
"Zgodnie z projektem zagospodarowania Bulwaru Solna płynność ruchu pieszego generowanego przez przyległą zabudowę apartamentową, jak również bezpieczny dostęp do usytuowanych tam lokali usługowych, handlowych i gastronomicznych, należy zapewnić poprzez chodniki wykonane na terenie tych nieruchomości" – napisano w dokumencie.
Miasto zamierza jednak zaproponować pewną alternatywę dla tej sytuacji i dopuścić ruch rowerowy na wschodnim brzegu Silnicy. Dzięki temu rowerzyści będą mogli wybrać alternatywną trasę. Jednak "całkowita rezygnacja lub zmiana ścieżki rowerowej na rzecz chodnika, we wskazanej lokalizacji, wiąże się z wykluczeniem rowerzystów, wynikającym z ograniczania możliwości dojazdu do nieruchomości, punktów gastronomicznych, handlowych " – podkreśliła Bożena Szczypiór w odpowiedzi na interpelację radnego.
Rozmowy dotyczące proponowanych zmian mają zostać przeprowadzone w najbliższym czasie.
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?