Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chcemy mniej płacić za paliwo! Podpisz petycję!

Redakcja
Chyba każdy z nas odczuwa we własnym portfelu galopujące ostatnio coraz szybciej w górę ceny paliwa, oleju napędowego i gazu LPG, począwszy od firm transportowych, skończywszy na konsumentach. Jednak wcale nie musi tak być, że za paliwo płacimy krocie.

Zaczynamy ogólnopolską akcję "Chcemy taniego paliwa". Też chcesz taniego paliwa? Przez najbliższe cztery tygodnie będzie można poprzeć akcję portalu Motofakty.pl, NaszeMiasto.pl i dziennika Polska Times, podpisz naszą petycję, która zostanie złożona na ręce Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Premiera!

Od ponad dwóch lat ceny paliw nieustannie pełzną powoli w górę. Niestety, nic nie zapowiada, że sytuacja szybko diametralnie się zmieni. Choćby dlatego, że w najbliższym czasie w górę pójdzie akcyza na paliwa. Komisja Europejska już zadecydowała, że zostanie ona podniesiona na LPG i olej napędowy.
Wysokość opłat ma powoli i ustawicznie stopniowo rosnąć do 2018 r. - wtedy litr ropy może kosztować nawet 5,85 zł, a gazu 3,6 zł. Jedynie wysokość akcyzy na benzynę ma zostać bez zmian. Ale w nią może uderzyć proponowany podatek od produkcji CO2-tylko on mógłby podnieść cenę benzyny aż o 15 gr na litrze.

Weź udział w akcji Chcemy Taniego Paliwa. Podpisz petycję do rządu

- Łatwiej jest podnosić ceny paliwa niż je obniżać - zauważa Jakub Bogucki, analityk rynku paliw serwisu E-petrol.pl. Wprawdzie na cenę paliwa duży wpływ mają wahania kursów walut (za ropę polskie rafinerie zawsze płacą w dolarach), ale mimo to wyraźnie widać na przestrzeni lat, że ceny paliw przesuwają się tylko w jedną stronę: w górę.

Czas zmniejszyć paliwowy haracz

- Ponad połowa ceny benzyny to podatki: akcyza, VAT, opłata paliwowa - wylicza Piotr Paszek z firmy ECDDP. Decyzja o wysokości każdego z nich zależy od polskich władz. Nie w pełni wprawdzie, bowiem swoje trzy grosze wtrąca także Unia Europejska. Ale nawet przestrzegając ustalanych w Brukseli norm, rząd ma w ręku argumenty, które pozwalają mu regulować wysokość ceny paliwa. Przykładem może być VAT. Regulacje unijne zakładają, że nie może być wyższy niż 25 proc. W Polsce wynosi 23 proc. Nic nie stoi na przeszkodzie, by przyjąć ustawę, która obniżałaby wysokość VAT-u tylko na paliwo. Można ją zmniejszyć np. o 8 proc. Przy cenie 5 zł dałoby to 40 gr oszczędności na litrze.

Powiedz o naszej akcji wszystkim znajomym! Jeżeli i Tobie też zależy na obniżeniu cen paliw, odwiedź taniepaliwo.motofakty.pl/petycja

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kielce.naszemiasto.pl Nasze Miasto