Osobą odpowiedzialną za nadzór nad realizacją robót elektryczno- energetycznych i telekomunikacyjnych na remontowanym dworcu był inspektor Jacek Rybczyński. Podkreśla on, że mimo trwających utrudnień na budowie spowodowanych pandemia koronawirusa, od paru tygodni prace w tej branży zostały zakończone. - Generalny wykonawca, czyli firma Budimex dokonał rozruchu technicznego urządzeń i instalacji oraz zostały wykonane podstawowe pomiary elektryczne potwierdzające poprawność wykonanych prac i działania różnych systemów – zapewnia inspektor nadzoru Jacek Rybczyński. Zaznacza, że sprawdzono parametry i działania wszystkich współpracujących systemów sterowania, powiadamiania, informacji czy związanych z bezpieczeństwem przyszłych użytkowników obiektu. W ostatnich dniach trwały ostatnie prace kosmetyczne jak ustawianie monitorów, ostrości napisów na tablicach informacyjnych, wgrywane oprogramowania czy synchronizacja sterowania komunikacji informatycznej obiektu. W środę, 26 sierpnia zakończą się wszystkie odbiory budynku.
Jacek Rybczyński opowiada, że w nowym spodku zostało ułożonych ponad 105 kilometrów kabli i przewodów. Zamontowano około 2700 sztuk opraw oświetleniowych. Co ciekawe oprawy użyte na peronach posiadają sterowanie zależne od potrzeb obsługi pasażera, pory dnia, natężenia ruchu pasażerskiego.
Jednym z najnowocześniejszych rozwiązań są wbudowane w elewacje wokół „spodka” szyby elektrochromowe o powierzchni około 9 metrów kwadratowych każda. Sprowadzono je z USA, a ich działalność jest sterowana specjalnym oprogramowaniem szwajcarskiej firmy.
- Każda szyba stanowi sekcję i ma możliwość sterowania automatycznego jak i możliwość dowolnej regulacji intensywności przyciemniania, rozjaśniania w zależności od strony świata, nasłonecznienia czy pory roku. Działanie każdej tafli z 640 sztuk musiało zostać sprawdzona przed jej montażem – opowiada Jacek Rybczyński. Zastosowanie takiego rozwiązania daje duże oszczędności energii w schładzaniu, wentylację czy ogrzewanie obiektu.
- Jest to technologia opracowana przez amerykańską firmę, która wchodzi dopiero na rynek europejski i kielecki dworzec jest jednym z pierwszych w Polsce, w którym zastosowano takie rozwiązanie – dodaje Grzegorz Tomporowski, kierownik budowy z firmy Budimex w Warszawie, głównego wykonawcy remontu dworca autobusowego w Kielcach.
Warto też wspomnieć o zasilaniu obiektu w energię elektryczną. Aby spełnić wymogi „konserwatorskie” stacja transformatorowa wraz z agregatem prądotwórczym została zaprojektowana jako podziemna, co jest rzadkością w rozwiązaniach technicznych zasilania obiektów.
System Informacji pasażera zapewnia rzeczywistą informację peronową, która wyświetlana jest na 15 wyświetlaczach LCD o przekątnej 32 cali z dostosowaniem jasności obrazu do warunków panujących na zewnątrz. Ponadto na terenie holu głównego zamontowano 5 wyświetlaczy LCD o przekątnej obrazu 55 cali.
Jak podkreślają inżynierowie najnowocześniejsze są także systemy bezpieczeństwa zastosowane na dworcu. System ostrzegawczy, sygnalizacji pożarowej, monitoringu wizyjnego, dostępu, dźwiękowy, parkingowy są elementami kompleksowego systemu zarządzania, informacji i bezpieczeństwa pasażerów.
Warto również wspomnieć o utworzonej na antresoli multimedialnej biblioteki – tak zwanej Strefy VR. Została ona wyposażona w 9 stanowisk z odpowiednio skonfigurowanymi urządzeniami dedykowanymi do zadań realizowanych w technologii wirtualnej rzeczywistości VR, z których będą korzystać pasażerowie dworca.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?