Rozkopane skrzyżowanie w Kielcach, a w planie są prace na... sześćdziesięciu. Ruszył montaż Inteligentnego Systemu Transportowego

Agata Kowalczyk
Agata Kowalczyk
20 skrzyżowań zostanie rozkopanych a na 40 będą prowadzone prace, ale mniej radykalne - to czeka kierowców w Kielcach  w najbliższych miesiącach.  Montaż Inteligentnego Systemu Transportowego, który ma usprawnić przemieszczanie się po mieście zaczęły się od skrzyżowania przy ulicy 1 Maja i Poprzecznej na Herbach.
20 skrzyżowań zostanie rozkopanych a na 40 będą prowadzone prace, ale mniej radykalne - to czeka kierowców w Kielcach w najbliższych miesiącach. Montaż Inteligentnego Systemu Transportowego, który ma usprawnić przemieszczanie się po mieście zaczęły się od skrzyżowania przy ulicy 1 Maja i Poprzecznej na Herbach. Dawid Łukasik
Udostępnij:
20 skrzyżowań zostanie rozkopanych a na 40 będą prowadzone prace, ale mniej radykalne - to czeka kierowców w Kielcach w najbliższych miesiącach. Montaż Inteligentnego Systemu Transportowego, który ma usprawnić przemieszczanie się po mieście zaczęły się od skrzyżowania przy ulicy 1 Maja i Poprzecznej na Herbach. Zobaczcie galerię zdjęć.

Prace na pierwszym z 60 skrzyżowań w Kielcach

- Zaczęliśmy prace od skrzyżowania przy ulicy 1 Maja i Poprzecznej. Tutaj budujemy kanał teletechniczny, w którym zostanie ukryta sieć. Na skrzyżowaniu zainstalujemy pętlę indykcyjną, która będzie sterowała sygnalizacją świetną zależnie od natężenia ruchu, samą sygnalizację też wymienimy. Zamotujemy specjalistyczne kamery – informuje Andrzej Cichoń, inżynier kontraktu.

- Takie prace zaplanowane są na 40 skrzyżowaniach. W przyszłym tygodniu chcemy wejść na 1- Maja i Częstochowską oraz Jagiellońską i Hożą albo Jagiellońską i 1- Maja. Te roboty nie spowodują większych utrudnień w ruchu

- dodaje Andrzej Cichoń, inżynier kontraktu.

Większy zakres prac i więcej utrudnień dla kierowców jest przewidziane na kolejnych 20 skrzyżowaniach. - Tutaj konieczne będą zmiany na samej tarczy skrzyżowania, więc utrudnienia w ruchu będą. Zgodnie z umową wykonawca może pracować jednocześnie w trzech miejscach więc miasto nie zostanie rozkopane, tak że trudno będzie jeździć. Zaplanowane prace to zmiany geometrii skrzyżowań, powiększenie tarczy, czy wykonanie zjazdów. Za te skrzyżowania wykonawca weźmie się w czerwcu albo lipcu, zależy kiedy otrzyma pozwolenia na budowę na każde z nich lub zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, jeszcze analizuje, z której procedury skorzysta – informuje.

Zobaczcie galerię zdjęć z pierwszych prac Inteligentnego Systemu Transportowego

Na dworcu autobusowym w Kielcach centrum zarządzania

Rozpoczęły się także przygotowania do urządzania Centrum Zarządzania Ruchem, które zostało zlokalizowane na dworcu autobusowym. Pomieszczenie jest gotowe, trzeba tylko je wyposażyć w meble, komputery i zainstalować elektroniczną ścianę, na której będą widoczne wszystkie punkty systemu i obraz z kamer na skrzyżowaniach. - Wykonawca zamówił ją, ale w związku z pandemią dostawa jest już opóźniona – dodaje.

Prace na skrzyżowaniach miały się zacząć już w ubiegłym roku, ale rozpoczęto je z poślizgiem z różnych przyczyn. - Wykonawcą jest firma z Hiszpanii, która zamówiła sterownik do sygnalizacji świetlnej zgodne z europejskimi normami, nie mając świadomości, że polskie przepisy są bardziej rygorystyczne i trzeba urządzenia dostosować do nich. Testowanie trwało dwa miesiące – wyjaśnia.

Zgodnie z umową inwestycja ma się zakończyć we wrześniu 2022 roku. - Termin jest jeszcze realny ale bardzo trudny do utrzymania, choćby ze względu na pandemię. Na razie wykonawca nie sygnalizował, że będzie chciał go przesunąć – dodaje.

Co to jest Inteligentny System Transportowy?

Inteligentny System Transportowy czyli ITS będzie sterował ruchem na kieleckich ulicach, tak aby tworzyło się jak najmniej korków. Ma on usprawnić funkcjonowanie transportu w mieście i nadać priorytet komunikacji zbiorowej. Na przykład autobus jest opóźniony i system tak zmienia cykl świateł, że może się przemieszczać szybciej, bez stania na skrzyżowaniach.

Wszystkie skrzyżowania z sygnalizacją świetlną będą wyposażone w czujniki i kamery rejestrujące natężenie ruchu, czy prędkość pojazdów a obraz z nich będzie przesyłany do Centrum Zarządzania Ruchem Drogowym. Inżynierowie ruchu będą obserwować na kamerach, co się dzieje w mieście i ewentualnie interweniować. Na głównych ulicach zostaną zamontowane elektroniczne tablice o zmiennej treści, na których będą wyświetlane informacje o czasie przejazdu daną trasą oraz drogami alternatywnymi. Na początek będzie ich siedem, a lokalizacje ustalą projektanci.

System jest otwarty i istnieje możliwość dołączenia do niego kolejnych skrzyżowań w miarę ich powstawania i innych elementów elektronicznych jak stacje meteorologiczne, monitoringu buspasów, czy tablic wyświetlających czas, za jaki zapali się czerwone światło.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rosjanie atakują swoich

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bogdan
Szkoda, że pani pisząca artykuł nie była tam podczas prac "wyspecjalizowanej" brygady, łamane są wszelkie zasady BHP, piesi na chodniku są narażeni na niebezpieczeństwo, robotnicy tną rury na chodniku, naniesione jest pełno błota, chodnik podczas takich prac powinien być zamknięty dla ruchu pieszych i odpowiednio oznakowany !!!
C
Ck
Romek, masz 5 złoty i idź sobie...
R
Romek
Najlepiej by było jak by jeszcze ubikacje mieli a nie sikali po płotach po śmietnikach wstyt żeby pracownicy sikali gdzie popadnie
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie