Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozkopane skrzyżowanie w Kielcach, a w planie są prace na... sześćdziesięciu. Ruszył montaż Inteligentnego Systemu Transportowego

Agata Kowalczyk
Agata Kowalczyk
20 skrzyżowań zostanie rozkopanych a na 40 będą prowadzone prace, ale mniej radykalne - to czeka kierowców w Kielcach  w najbliższych miesiącach.  Montaż Inteligentnego Systemu Transportowego, który ma usprawnić przemieszczanie się po mieście zaczęły się od skrzyżowania przy ulicy 1 Maja i Poprzecznej na Herbach.
20 skrzyżowań zostanie rozkopanych a na 40 będą prowadzone prace, ale mniej radykalne - to czeka kierowców w Kielcach w najbliższych miesiącach. Montaż Inteligentnego Systemu Transportowego, który ma usprawnić przemieszczanie się po mieście zaczęły się od skrzyżowania przy ulicy 1 Maja i Poprzecznej na Herbach. Dawid Łukasik
20 skrzyżowań zostanie rozkopanych a na 40 będą prowadzone prace, ale mniej radykalne - to czeka kierowców w Kielcach w najbliższych miesiącach. Montaż Inteligentnego Systemu Transportowego, który ma usprawnić przemieszczanie się po mieście zaczęły się od skrzyżowania przy ulicy 1 Maja i Poprzecznej na Herbach. Zobaczcie galerię zdjęć.

Prace na pierwszym z 60 skrzyżowań w Kielcach

- Zaczęliśmy prace od skrzyżowania przy ulicy 1 Maja i Poprzecznej. Tutaj budujemy kanał teletechniczny, w którym zostanie ukryta sieć. Na skrzyżowaniu zainstalujemy pętlę indykcyjną, która będzie sterowała sygnalizacją świetną zależnie od natężenia ruchu, samą sygnalizację też wymienimy. Zamotujemy specjalistyczne kamery – informuje Andrzej Cichoń, inżynier kontraktu.

- Takie prace zaplanowane są na 40 skrzyżowaniach. W przyszłym tygodniu chcemy wejść na 1- Maja i Częstochowską oraz Jagiellońską i Hożą albo Jagiellońską i 1- Maja. Te roboty nie spowodują większych utrudnień w ruchu

- dodaje Andrzej Cichoń, inżynier kontraktu.

Większy zakres prac i więcej utrudnień dla kierowców jest przewidziane na kolejnych 20 skrzyżowaniach. - Tutaj konieczne będą zmiany na samej tarczy skrzyżowania, więc utrudnienia w ruchu będą. Zgodnie z umową wykonawca może pracować jednocześnie w trzech miejscach więc miasto nie zostanie rozkopane, tak że trudno będzie jeździć. Zaplanowane prace to zmiany geometrii skrzyżowań, powiększenie tarczy, czy wykonanie zjazdów. Za te skrzyżowania wykonawca weźmie się w czerwcu albo lipcu, zależy kiedy otrzyma pozwolenia na budowę na każde z nich lub zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, jeszcze analizuje, z której procedury skorzysta – informuje.

Zobaczcie galerię zdjęć z pierwszych prac Inteligentnego Systemu Transportowego

Na dworcu autobusowym w Kielcach centrum zarządzania

Rozpoczęły się także przygotowania do urządzania Centrum Zarządzania Ruchem, które zostało zlokalizowane na dworcu autobusowym. Pomieszczenie jest gotowe, trzeba tylko je wyposażyć w meble, komputery i zainstalować elektroniczną ścianę, na której będą widoczne wszystkie punkty systemu i obraz z kamer na skrzyżowaniach. - Wykonawca zamówił ją, ale w związku z pandemią dostawa jest już opóźniona – dodaje.

Prace na skrzyżowaniach miały się zacząć już w ubiegłym roku, ale rozpoczęto je z poślizgiem z różnych przyczyn. - Wykonawcą jest firma z Hiszpanii, która zamówiła sterownik do sygnalizacji świetlnej zgodne z europejskimi normami, nie mając świadomości, że polskie przepisy są bardziej rygorystyczne i trzeba urządzenia dostosować do nich. Testowanie trwało dwa miesiące – wyjaśnia.

Zgodnie z umową inwestycja ma się zakończyć we wrześniu 2022 roku. - Termin jest jeszcze realny ale bardzo trudny do utrzymania, choćby ze względu na pandemię. Na razie wykonawca nie sygnalizował, że będzie chciał go przesunąć – dodaje.

Co to jest Inteligentny System Transportowy?

Inteligentny System Transportowy czyli ITS będzie sterował ruchem na kieleckich ulicach, tak aby tworzyło się jak najmniej korków. Ma on usprawnić funkcjonowanie transportu w mieście i nadać priorytet komunikacji zbiorowej. Na przykład autobus jest opóźniony i system tak zmienia cykl świateł, że może się przemieszczać szybciej, bez stania na skrzyżowaniach.

Wszystkie skrzyżowania z sygnalizacją świetlną będą wyposażone w czujniki i kamery rejestrujące natężenie ruchu, czy prędkość pojazdów a obraz z nich będzie przesyłany do Centrum Zarządzania Ruchem Drogowym. Inżynierowie ruchu będą obserwować na kamerach, co się dzieje w mieście i ewentualnie interweniować. Na głównych ulicach zostaną zamontowane elektroniczne tablice o zmiennej treści, na których będą wyświetlane informacje o czasie przejazdu daną trasą oraz drogami alternatywnymi. Na początek będzie ich siedem, a lokalizacje ustalą projektanci.

System jest otwarty i istnieje możliwość dołączenia do niego kolejnych skrzyżowań w miarę ich powstawania i innych elementów elektronicznych jak stacje meteorologiczne, monitoringu buspasów, czy tablic wyświetlających czas, za jaki zapali się czerwone światło.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kielce.naszemiasto.pl Nasze Miasto