Oddano do użytku przebudowany peron numer 1 na stacji Kielce Główne
Najważniejsza stacja w województwie świętokrzyskim zmieniła się z korzyścią dla pasażerów. Inwestycja umożliwia lepszy dostęp do pociągów i pozwala obsłużyć dodatkowe składy.
Konstrukcja peronu numer 1 została podwyższona i wydłużona. Miejsce, w którym zatrzymują się pociągi wydłużono do 460 metrów, wcześniej było to 240 metrów – mówił podczas konferencji prasowej, 22 grudnia Grzegorz Łukasik, dyrektor zakładu linii kolejowych w Kielcach, PKP Polskie Linie Kolejowe. - Dzięki temu możliwe są odjazdy z dodatkowego toru, przy którym zatrzymają się pociągi regionalne, jadące w kierunku Skarżyska-Kamiennej, Ostrowca Świętokrzyskiego i Sandomierza. Peron został powiązany z odnowionym budynkiem dworca.
Peron dostępny dla niepełnosprawnych
Peron został też podwyższony, co ułatwia pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Nawierzchnia o zróżnicowanej strukturze, ścieżki naprowadzające i winda, którą można się dostać do przejścia podziemnego, ułatwiają komunikację osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.
Nowe wiaty, ławki i spoczniki poprawiły komfort oczekiwania na pociąg.
Tablice informacyjne i nagłośnienie ułatwią orientację na stacji, a jasne oświetlenie zwiększyło poziom bezpieczeństwa po zmroku.
Inwestycja objęła również wymianę części torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej na stacji.
Pasażerowie niestety dostrzegli też wadę nowego peronu numer 1. Jego przesunięcie spowodowało, że trzeba iść dalej do pociągu z budynku dworca PKP i to po terenie bez zadaszenia.
Inwestycja kosztowała 18 milionów złotych.
Kiedy przebudowa tunelu, kolejnych peronów i budowa parkingu?
PKP przygotowuje się do modernizacji pozostałych peronów oraz budowy wspólnie z miastem platformy z miejscami parkingowymi.
- Kolejna inwestycja obejmie perony i tory. Zmieni się także przejście podziemne, a dzięki parkingowi powstaną wygodne warunki do przesiadek pomiędzy środkami lokomocji. Zakres modernizacji określi koncepcja przygotowywana wspólnie z lokalnym samorządem. Odpowie ona na pytanie, jak platforma parkingowa zostanie posadowiona względem peronów oraz połączona z układem drogowym. Nie wykluczamy, że będzie konieczne przesunięcie torów. Przygotowania do przetargu są na ukończeniu. Ogłosimy go w pierwszych tygodniach 2024 roku – dodał Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie.
Prace nad koncepcją potrwają około roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?