Zdaniem Czytelnika inwestycja jest skandaliczna, bo ingeruje w cenny obszar przyrodniczy, a w pobliżu znajduje się niemal gotowa ścieżka, która może służyć rowerzystom.
- Kilkaset metrów dalej na wschód jest niemal gotowa ścieżka rowerowa, bita i dość szeroka droga polna, czyli ulica Gwarków, która łączy Piekoszowską i Grunwaldzkiej z Bernardyńską - informuje. - Dalnię udało się już dwa razy obronić przed zakusami barbarzyńców. W latach 80. miało powstać u jej podnóży wielkie osiedle, na szczęście zostało przeniesione i pozostała tylko nazwa – Pod Dalnią. Na początku lat 90. szczyt góry miał zostać zabudowany wielkimi zbiornikami wodnymi i przepompownią. Pomimo bardzo zaawansowanych prac projektowo – decyzyjnych i tym razem udała się obrona wzgórza, a zbiorniki okazały się niepotrzebne. Teraz znowu powstał pomysł, żeby w poprzek Dalni poprowadzić asfalt, kiedy obok jest niemal gotowa ścieżka rowerowa.
Czytelnik nie szczędzi przykrych słów nie tylko urzędnikom, ale także rowerzystom.
- Można się zastanawiać, czy osobą specjalnej troski jest bardziej rowerzysta, który nie umie niczego odczytać na mapie i wszędzie musi mieć asfalt pod kołami, czy urzędnik, który zza biurka wydaje decyzję niepotrzebnej inwestycji marnującej pieniądze oraz dewastującej przyrodę i krajobraz -dodaje.
Drogowcy tłumaczą, że wybrali optymalny przebieg drogi rowerowej.
- Poprowadzenie nowej drogi dla rowerów przez ulicę Gwarków nie było brane pod uwagę z kilku względów - wyjaśnia rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach, Jarosław Skrzydło. Należy zauważyć, że przebieg, w którym powstaje droga rowerowa w sposób najkrótszy komunikuje mieszkańców starszej i nowszej części osiedla Ślichowice (przez ulice Sylurską lub Kazimierza Wielkiego i nowobudowany odcinek) z terenami rekreacyjnymi Karczówki. Umożliwia też szybsze dotarcie w kierunku południowym do drogi rowerowej w ciągu ulicy Krakowskiej. Ulica Gwarków jest od tej osi oddalona.
Dodaje, że inne poprowadzenie inwestycji wymagałoby wykupu gruntów. '
- Istotne jest również to, że realizowana inwestycja prowadzi przez tereny należące do miasta i takie połączenie zaplanowano w planie miejscowym "Kielce Zachód - Obszar V.8 - Stokowa - Brusznia - Grabina". Budowa drogi rowerowej w ciągu ulicy Gwarków wymagałaby wykupu działek. Realizowany wariant, który poddawany był konsultacjom społecznym, jest bardziej racjonalny i oszczędny - tłumaczy.
Zapewnia, że wykonawca podczas realizacji budowy przestrzega przepisów ochrony środowiska.
- Odcinek, na którym toczą się prace budowlane wykorzystywany był dotychczas w istotnej części ,jako pole orne. Budowa każdej nowej infrastruktury, zwłaszcza w nowym śladzie poza obszarem zurbanizowanym, wiąże się w mniejszym lub większym stopniu z ingerencją w środowisko – -Wykonawca jednak jest zobowiązany do stosowania przepisów i norm ochrony środowiska oraz specjalnych wytycznych w tym zakresie.
Droga dla rowerów, która łączy ulice Piekoszowską i Bernardyńską powstaje w ramach projektu „Budowa i modernizacja ścieżek rowerowych w gminie Kielce jako element zrównoważonej mobilności miejskiej”. Jest on dofinansowany przez Unię Europejską z Regionalnego Programu Operacyjnego. W ramach tego przedsięwzięcia powstaje także droga dla rowerów na ulicy. Wrzosowej i wzdłuż alei Solidarności.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?