Ja jako firma, czyli o zakładaniu jednoosobowej działalności gospodarczej

Materiał informacyjny STOWARZYSZENIA Sursum Corda
Zastanawiasz się nad założeniem firmy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, ale nie wiesz od czego zacząć? W kilku krokach pokażemy Ci jakie to proste!

KROK 1
W pierwszym kroku, należy wybrać odpowiednią formę opodatkowania Twojej firmy. Jej wybór jest uzależniony od rodzaju działalności, wielkości prognozowanych przychodów, chęci korzystania z ulg podatkowych, czy rozliczania z małżonkiem. Do wyboru są aż cztery formy opodatkowania:

podatek na zasadach ogólnych - ta forma rozliczeń pozwala na płacenie podatku w wysokości 18%, po obniżeniu jej o kwotę wolną od podatku oraz według stawki 32% od nadwyżki ponad 85.528 zł podstawy opodatkowania. Przy wyborze tej formy opodatkowania kwotę podatku można obniżyć o ulgi, odliczenia czy zapłacone składki ubezpieczeniowe. Możliwe jest też rozliczanie się wspólnie z małżonkiem.
podatek liniowy – w tym przypadku Twój dochód jest opodatkowany jedną stawką podatku - 19%, bez względu na jego wysokość. W tym wypadku nie możesz jednak skorzystać z żadnych ulg czy odliczeń oraz rozliczać się wspólnie z małżonkiem. Konieczne też jest prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
ryczałt od przychodów – w tej formie opodatkowania nie możesz pomniejszyć osiąganych przychodów o poniesione koszty podatkowe. Jednakże powoduje to, że możesz skorzystać z preferencyjnych stawek - 2%, 3%, 5,5%, 8,5%, 10%, 12,5%, 15% lub 17%, w zależności od rodzaju wykonywanej działalności gospodarczej.
karta podatkowa - jest to najprostszy sposób rozliczenia, przeznaczony dla niewielkich zakładów usługowych, wytwórczo-usługowych i handlowych, np. usług zegarmistrzowskich, tapicerskich, krawieckich, handlu detalicznego, częściowo także rolnictwa i innych. Naczelnik urzędu skarbowego, uwzględniając wniosek o zastosowanie karty podatkowej, wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego, odrębnie na każdy rok podatkowy.

KROK 2
Następnym krokiem będzie wybór odpowiednich numerów PKD, czyli musisz odpowiednio sklasyfikować rodzaj swojej działalności, zgodnie z kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej. Występuje tam ponad 400 kodów, Ty natomiast możesz wskazać maksymalnie 10 z nich, które będą dominować w Twojej firmie. Na pierwszym miejscu wskazujesz oczywiście ten rodzaj działalności, który będzie przeważał w Twojej firmie.

KROK 3
Teraz przyszedł czas na decyzję, czy dokumentację księgową będziesz prowadził sam, czy będzie to robić biuro rachunkowe. Jeśli nie jesteś biegły w finansach, zdecydowanie warto rozpocząć współpracę z biurem rachunkowym, które zadba o należyte prowadzenie Twoich ksiąg rachunkowych.

KROK 4
W następnym kroku konieczne jest wypełnienie formularz CEIDG-1 na stronie ministerstwa. Przyszły przedsiębiorca ma kilka opcji na złożenie wniosku:

● osobiście, w urzędzie miasta lub gminy,
● listem poleconym (poświadczonym notarialnie),
● elektronicznie, z użyciem bezpiecznego podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego.

Warto wiedzieć, że złożony formularz CEIDG-1 dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą, jest jednocześnie:

● wnioskiem o uzyskanie, zmianę albo skreślenie wpisu w rejestrze REGON,
● zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego (NIP),
● oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
● zgłoszeniem albo zmianą zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
● oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.

KROK 5
W ostatnim kroku zakładasz konto w banku oraz wyrabiasz pieczątki Twojej firmy. Rachunek bankowy będzie służyć rozliczeniu z kontrahentami, ZUS-em, czy Urzędem Skarbowym. Natomiast pieczątka jest swego rodzaju potwierdzeniem autentyczności działania firmy. Przybicie pieczęci firmy wygląda bardzo profesjonalnie i podwyższa w oczach kontrahentów rangę przedsiębiorstwa.

Jednoosobowa działalność gospodarcza to działalność, która ma najprostszą, najszybszą i jednocześnie bezpłatną formę rejestracji – wystarczy jeden dzień, aby Twoja firma została zarejestrowna. Wystarczy, że wypełnisz wniosek zgłoszeniowy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), co jednocześnie będzie zgłoszeniem utworzenia Twojej firmy do Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, czy Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz do Głównego Urzędu Statystycznego. Potem pozostaje Ci już cieszyć się swoją wymarzoną firmą!

Lokalizacje Punktów Nieodpłatnej Pomocy Prawnej i Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego
w na terenie Miasta Kielce:

I. Nieodpłatna Pomoc Prawna świadczona jest w poniższych lokalizacjach:
1. Urząd Miasta Kielce przy ul. Rynek 1, od poniedziałku do piątku w godz.: 9.00 – 17.00
2. Urząd Miasta Kielce przy ul. Strycharskiej 6, od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00
3. Świętokrzyskie Centrum Profilaktyki i Edukacji w Kielcach przy ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego 65, od poniedziałku do piątku w godz.: 10.00 – 18.00

II. Nieodpłatne Poradnictwo Obywatelskie świadczone jest:
1. Urząd Miasta Kielce przy ul. Młodej 28, od poniedziałku do piątku w godz.: 7.30 – 15.30

Harmonogram pracy punktów na terenie Miasta Kielce dostępny również na stronie:http://www.um.kielce.pl/darmowa-pomoc-prawna/.

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku (także w zakresie tejże działalności).
Od dnia 7 czerwca br. została wznowiona bezpośrednia obsługa w punktach Nieodpłatnej Pomocy Prawnej oraz Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego w Kielcach. Osoby uprawnione nadal mają możliwość korzystania z porad prawnych za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość (porada telefoniczna). O wyborze formy porady klient decyduje podczas rejestracji wizyty.

Rejestracja na wizyty

W celu uzyskania pomocy w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego należy dokonać wcześniejszej rejestracji.
Rejestracja na wizyty odbywa się pod numerem telefonu: (41) 36 76 703, od poniedziałku do piątku w godz.: 08.00-15.00 lub poprzez rezerwację wizyty online - w tym celu należy wejść na stronę http://www.um.kielce.pl/darmowa-pomoc-prawna/ i odszukać z prawej strony zakładkę „Zapisy na bezpłatne usługi”, gdzie znajduje się link do zapisów online i wybrać dogodny termin porady.


Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kielce.naszemiasto.pl Nasze Miasto