Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gigantyczne odwierty w rejonie ulicy Zagnańskiej i Witosa w Kielcach. Trwa budowa nowej ulicy (WIDEO, ZDJĘCIA Z DRONA)

Agata Kowalczyk
W rejonie torowiska za skrzyżowaniem ulic Witosa i Zagnańskiej wykonywane są odwierty pod podpory wiaduktu, który będzie częścią przedłużenia ulicy Olszewskiego.
W rejonie torowiska za skrzyżowaniem ulic Witosa i Zagnańskiej wykonywane są odwierty pod podpory wiaduktu, który będzie częścią przedłużenia ulicy Olszewskiego. Dawid Łukasik
Gigantyczne odwierty wykonywane są w rejonie skrzyżowania ulicy Zagnańskiej i Witosa, na zapleczu dawnego sklepu Nomi. To prace przy budowie wiaduktu nad torami, który będzie częścią przedłużenia ulicy Olszewskiego.

Budowa przedłużenia ulicy Olszewskiego do skrzyżowania z Witosa i Zagnańską to część kompleksowej przebudowy sieci dróg w północnej części Kielc.

Obejmują one także modernizację Zagnańskiej i Witosa wraz z budową nowego łącznika do Radomskiej. Prace przy ulicy Olszewskiego ruszyły z kopyta już jesienią i będą prowadzone przez całą zimę.

- Firma Strabag, która wygrała przetarg na budowę przedłużenia ulicy Olszewskiego od razu wzięła się za stawianie najtrudniejszego elementu inwestycji- wiaduktu nad torami kolejowymi. Jego budowa potrwa też najdłużej – przyznaje Jarosław Skrzydło, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach. - Prace wymagają wyjątkowej uwagi, ponieważ toczą się w pobliżu czynnej linii kolejowej, po której często kursują pociągi.

Aktualnie prowadzone są prace przy budowie fundamentów estakady. - Wiadukt będzie miał sześć podpór, pod każdą wiercone są otwory o głębokości 12-17 metrów, zależnie od miejsca. W sumie zostanie wykonanych 266 odwiertów, w których zostaną umieszczone betonowe pale a na nich wybudowane podpory wiaduktu. Na razie prace toczą się w ziemi, z daleka widać tylko maszyny. Za około 1,5 miesiąca roboty wyjdą z ziemi i będą widoczne pierwsze elementy estakady- dodaje rzecznik.

Prace trwają także przy innych elementach inwestycji.- Skupiają się przede wszystkim w rejonie torów kolejowych. Budowany jest wodociąg i kanał sanitarny, został wykonany przecisk pod torowiskiem- informuje rzecznik.

Robotników można zauważyć też na drugim końcu planowanego przedłużenia ulicy Olszewskiego, czyli w pobliżu miejsca, gdzie teraz kończy się asfaltowa droga. – Wykonywane są prace ziemne, zbierany jest nadmiar ziemi, teren wyrównywany oraz wytyczany przebieg ulicy. Prace przy budowie drogi ruszą z większym impetem wiosną, gdy zrobi się cieplej - tłumaczy rzecznik.

Ta inwestycja jest wyczekiwana przez Kielecki Park Technologicznych i związanych z nim przedsiębiorców, ponieważ usprawni dojazd do firm w tej część miasta. Teraz jest on możliwy wyłącznie od ulicy Łódzkiej a po wybudowaniu przedłużenia ulicy Olszewskiego będzie można dojechać od Witosa i Zagnańskiej, omijając zatłoczony węzeł Skrzetle.

Ulica Olszewskiego zostanie przedłużona na północ, do wysokości ulicy Hubalczyków. Tu powstanie rondo. Dalej jezdnia będzie poprowadzona w prawo ( w kierunku wschodnim) aż do skrzyżowania z ulicami Witosa i Zagnańskiej, gdzie także zaprojektowano rondo.

Na przecięciu przedłużenia Olszewskiego z torami powstanie duży wiadukt z pięcioma przęsłami o długości 190 metrów. Cała nowa droga będzie miała 2 kilometry długości.

Inwestycja jest prosta z wyjątkiem jednego elementu, budowy wiaduktu. To ten element decyduje o tym, że prace potrwają tak długo, aż 2 lata, do października 2020 roku.

Budowa przedłużenia ulicy Olszewskiego będzie kosztować 38 milionów 461 tysięcy złotych, około 85 procent wydatków pokryje Unia Europejska.

Ta inwestycja nie obejmuje przebudowy samego skrzyżowania Witosa i Zagnańskiej. Te prace znalazły się w projekcie modernizacji ulic Zagnańskiej i Witosa, która ma się rozpocząć późną wiosną 2019 roku. Na razie jest na etapie rozstrzygania przetargu.

Najniższa oferta opiewa na 133 miliony 255 tysięcy złotych i złożyła ją firma Strabag. Jest ona droższa o ponad 40 milionów złotych od budżetu, który ma na zadanie Miejski Zarząd Dróg.

Inwestycja ma być finansowana przez Unię Europejską w 85 procentach, więc miasto Kielce musi uzyskać zgodę marszałka województwa i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na większe dofinansowanie inwestycji. Marszałek województwa wstępnie zaakceptował zgodę na wyższe, unijne dofinansowanie inwestycji, ale musi ją jeszcze wydać Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Prawdopodobnie decyzja zapadnie na początku marca.

Jeśli tej zgody nie będzie to przebudowa skrzyżowanie Witosa i Zagnańskiej oraz obu ulic nie dojdzie do skutku. Czy w takiej stacji ulica Olszewskiego zostanie ślepa?

- Na razie nie ma podstaw do takich obaw. Gdyby nawet przebudowa Zagnańskiej i Witosa nie doszła do skutku albo była realizowana z dużym opóźnieniem to wykonamy tymczasowe połączenie Olszewskiego z Witosa i Zagnańską – zapewnia rzecznik.

Według aktualnych planów przebudowa Zagnańskiej i Witosa ma się zakończyć w grudniu 2020 roku, czyli dwa miesiące później niż budowa przedłużenia ulicy Olszewskiego.

Po przebudowach będzie można nową trasą przejechać od ulicy Łódzkiej, Olszewskiego, Witosa aż do ulicy Radomskiej, czyli drogi numer 73. Po zakończeniu inwestycji powinny zniknąć korki na zatłoczonym obecnie węźle Skrzetle w ciągu drogi krajowej numer 74.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kielce.naszemiasto.pl Nasze Miasto