Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Drzewo na środku nowego ronda w Kielcach? Kontrowersje wokół ważnej inwestycji drogowej

Agata Kowalczyk
Agata Kowalczyk
Potrzebna przebudowa skrzyżowania alei Solidarności  i ulicy Domaszowskiej w Kielcach budzi kontrowersje.
Potrzebna przebudowa skrzyżowania alei Solidarności i ulicy Domaszowskiej w Kielcach budzi kontrowersje. Krzysztof Krogulec
Rowerzyści i piesi chcą zmian w projekcie przebudowy skrzyżowania alei Solidarności i ulicy Domaszowskiej oraz fragmentu ulicy Domaszowskiej w Kielcach. Na wykonanie tej dużej i ważnej inwestycji ogłoszono już przetarg, ale zmiany w projekcie są jeszcze możliwe.

Projekt modernizacji tego ważnego skrzyżowania w ramach drogi krajowej 73 i fragmentu ulicy Domaszowskiej powstał w 2016 roku i był poprzedzony konsultacjami społecznymi a mimo tego dopiero teraz środowisko rowerzystów i pieszych zgłosiło uwagi.

- Od tego czasu wiele się zmieniło, między innymi podejście Miejskiego Zarządu Dróg do pieszych, rowerzystów a także zieleni. Pojawiała się nadzieja, że propozycje zmian nie zostaną odrzucone – przyznaje radny lewicy Marcin Chłodnicki, który złożył w tej sprawie interpelację do prezydenta Kielc.

- Przebudowa skrzyżowania i ulicy Domaszowskiej są zaprojektowane pod potrzeby kierowców a piesi, rowerzyści czy transport publiczny są na drugim planie. Nasze uwagi uwagi dotyczą właśnie tych spraw. W obrębie skrzyżowania trasa rowerowa i chodniki są kręte. Piesi będą musieli nadkładać drogi aby pokonać skrzyżowanie, to zajmuje bardzo dużo czasu. Na pewno zostaną wydeptane skróty. Wnioskujemy o ich wyprostowanie. Rozkład przystanków także nie uwzględnia interesów pasażerów. Powinny być zbliżone do skrzyżowania i przejść dla pieszych a najlepiej aby powstało ich więcej. Szerokość chodników jest zbyt mała, można je poszerzyć o pół metra do 2,5 metra.

Kolejne uwagi dotyczą zieleni. - Chcemy, aby zachowano jak najwięcej zieleni i jeszcze dosadzono jej. Rowerzyści wyliczyli, że do wycięcia będzie kilkadziesiąt drzew, między innymi aleja w rejonie ulicy Górnej oraz drzewo, które znajdzie się na środku nowego ronda przy ulicy Wiejskiej - dodaje. - Proponujemy przesunięcie drogi tak, tak aby drzewa znalazły się w pasie zielni a to na rondzie można pozostawić. W Warszawie na rondzie posadzono palmę a u nas już jest gotowe drzewo. Po co je wycinać? W niczym ono nie przeszkadza – dodaje.

Czytaj także Niebawem ruszy wielka inwestycja drogowa w Kielcach. Przebudują bardzo ruchliwe skrzyżowanie z drogą krajową i ulicę

Drogowcy przyznają, że pewne modyfikacje w projekcie są jeszcze możliwe mimo, że na wykonanie inwestycji został już ogłoszony przetarg. - W ostatnich dniach przeprowadziliśmy już spotkania zarówno z projektantami, jak i ze środowiskiem rowerowym, które reprezentuje także interesy pieszych - przyznaje Jarosław Skrzydło, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach. - Wskazaliśmy projektantowi, aby przeanalizował zmiany dotyczące komunikacji zbiorowej i zasugerowaliśmy zagęszczenie liczby przystanków autobusowych na w obszarze inwestycji. Zmiany wydają się możliwe również w infrastrukturze rowerowej w rejonie skrzyżowania alei Solidarności i alei 1000-lecia Państwa Polskiego oraz – być może - w sferze zieleni. Projektanci pod koniec stycznia dadzą odpowiedź, jakie modyfikacje są możliwe. Trzeba pamiętać, że czasu jest mało, ponieważ został już ogłoszony przetarg na inwestycję, prace muszą się zacząć wiosną abyśmy je mogli zakończyć w wymaganym terminie do października 2022 roku. Jest to inwestycja z unijnym dofinansowaniem. Jej termin już raz był przekładany na wniosek miasta ze względu na wysokie ceny, jakie były na rynku dwa lata temu.

Dodaje, że w sprawie projektu tej inwestycji były prowadzone szerokie konsultacje społeczne w 2016 roku. - Wówczas wypracowano pewien kompromis z mieszkańcami i przedsiębiorcami, którzy funkcjonują przy ulicy Domaszowskiej – informuje. - Musimy niektóre rozwiązania zachować, aby ci mieszkańcy nie poczuli się oszukani. Projektanci muszą także uwzględnić, czy proponowane zmiany nie będą kolidować z istniejącą i planowaną infrastrukturą podziemną innych właścicieli sieci, którzy swoje inwestycje mogli projektować zgodnie z naszym opracowaniem z 2016 roku. Jest wiele czynników, które trzeba wziąć pod uwagę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kielce.naszemiasto.pl Nasze Miasto