Nowe autobusy będą kursować na liniach 34, 46, 50, 51 i 54. Są to hybrydy, czyli pojazdy o napędzie elektrycznym i spalinowy, ale to nie jedyne nowe rozwiązanie zastosowane w nich. Zamontowano w nich tak zwane ciepłe guziki, przy pomocy, których pasażer sam będzie otwierał wybrane drzwi. Przyciski są zamontowane zarówno na zewnątrz autobusu jak i wewnątrz ( te znajdują się na poręczach pionowych przy wyjściach i mają napis „drzwi”).
-Pasażer powinien stanąć przy drzwiach, którymi chce albo wysiąść albo wsiąść i nacisnąć guzik. Otworzą się tylko jedne drzwi a nie wszystkie. Takie rozwiązanie zapobiega w zimie niepotrzebnemu wychładzaniu wnętrza pojazdu w a w lecie, gdy działa klimatyzacja nagrzewaniu w czasie postoju na przystanku. Jeśli otwarte są tylko jedne drzwi to wymiana powietrza jest znacznie mniejsza niż wszystkie. To pozwala na oszczędzanie energii – informuje Elżbieta Śreniawska, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Kielcach. – Oczywiście kierowca nadal zachowa możliwość otwierania drzwi. Gdy zobaczy, że pasażerowie chcą wysiąść czy wsiąść a żaden guzik nie jest wciśnięty to otworzy drzwi.
Dodaje, że w Kielcach już kursowały autobusy z ciepłymi guzikami i nie sprawdziły się. - 8 lat temu kupiliśmy nowe mercedesy z takim systemem otwierania drzwi i pasażerowie nie chcieli wciskać guzików – dodaje.
Zarząd Transportu Miejskiego przygotował akcję informacyjną w internecie i na przystankach. – Na naszej stronie i facebooku są zamieszone informacje. 1 lutego przedstawiciele jednej z platform komunikacyjnych będą jeździć linią 50 i pokazywać pasażerom jak działa ciepły guzik - tłumaczy Grzegorz Witkowski, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach. – . Pojazdy będą miały na zewnątrz i wewnątrz odpowiednie naklejki. Na przystankach, na których zatrzymują się linie obsługiwane przez hybrydy oraz w autobusach rozklejamy plakaty informujące, jak działa ciepły guzik.
W czasie wdrażania nowego systemu otwierania drzwi prosimy pasażerów o cierpliwość i wyrozumiałość, a osoby sprawnie korzystające z tego rozwiązania o pomoc innym pasażerom.
Jak to działa?
Ciepły guzik w autobusach komunikacji miejskiej będzie obowiązywał całodobowo, przez cały rok.
Przyciski uaktywniają kierowcy po zatrzymaniu pojazdu na przystanku. Po zamknięciu drzwi system jest wyłączany, więc nie ma możliwości wejścia lub wyjścia z autobusu, który już ruszył z przystanku bądź zatrzymał się przed sygnalizatorem na ulicy.
Jeżeli przez kilka sekund nikt nie wsiada albo nie wysiada z pojazdu danym wejściem, to fotokomórka decyduje o samoczynnym zamknięciu drzwi. Poprzedza to sygnał dźwiękowy (pikanie). Po włączeniu się sygnału ostrzegawczego o zamykaniu drzwi nie należy wsiadać i wysiadać. W takim przypadku należy poczekać, aż drzwi się zamkną i wtedy ponownie je otworzyć.
Wyjątkiem od stosowania ciepłego guzika mogą być sytuacje, gdy kierowca zauważy na przystanku lub w autobusie pasażera z ograniczoną mobilnością na przykład niepełnosprawnego. Ciepły guzik może nie być uruchamiany także wtedy, gdy poproszą o to kontrolerzy biletów.
Jeżeli w autobusie nie ma naklejek informujących o ciepłym guziku to w pojeździe wciąż obowiązują dotychczasowe zasady otwierania drzwi przez kierowców.
POLECAMY RÓWNIEŻ:
Studniówki 2018. Zobacz najpiękniejsze dziewczyny
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?