25-lecie istnienia świętował kielecki Teatr Ecce Homo [ZDJĘCIA]

OPRAC.:
Miłosz Skiba
Miłosz Skiba
- Nasze dwie najmłodsze aktorki właśnie dostały się na studia, dla teatru jest to więc czas na pójście nową drogą. Jaką? Wkrótce się państwo przekonacie – mówiła prowadząca Teatr Ecce Homo Anna Nowicka podczas jubileuszu grupy wieńczącego XXI Przegląd Teatrów Alternatywnych odbywający się w kieleckiej Bazie Zbożowej.

Ciekawie, choć skromnie

Tradycyjnie podczas przeglądu do Kielc zjechały najciekawsze teatry niezależne z całej Polski, choć – zgodnie z zapowiedziami organizatora – był on najskromniejszy ze wszystkich dotychczasowych, a środki na jego organizację pochodziły w dużej mierze z internetowej zbiórki crowdfoundingowej. Jak zawsze było jednak różnorodnie, bo w programie znalazły się nie tylko spektakle, ale i między innymi wystawy („Uportretowieni” Ewy Wiśniewskiej-Zduniak czy koncerty (świetny recital 22-letniego Antoniego Bradé).

Wydarzenie rozpoczął spektakl „3xTAK. Rudnicki” znanego już bywalcom Przeglądu Teatrów Alternatywnych częstochowianina Wojtka Kowalskiego, wcześniej związanego z zespołem Habakuk. Kowalski udowodnił, że jest mistrzem monodramu, a w gęstej, ironicznej, nieco prowokacyjnej prozie Janusza Rudnickiego czuje się jak ryba w wodzie. Widzowie obejrzeli też pokaz będący efektem warsztatów wokalnych prowadzonych przez aktora i wokalistę Mariusza Tarnożka, spektakl „Po prostu” Teatru InSzPer w reżyserii laureatki Paszportu Polityki Weroniki Szczawińskiej, pracującej na takich scenach jak TR Warszawa czy warszawski Teatr Powszechny, monodram „Od przodu i od tyłu” w wykonaniu świetnego Mateusza Nowaka w reżyserii Stanisława Miedziewskiego czy spektakl Teatru Kapslok oparty na zadziwiająco rezonującym ze współczesnością tekście autorstwa Grzegorza Reszki „Bolero”.

Balans na granicy groteski

Zwieńczeniem przeglądu była premiera przygotowana przez Teatr Ecce Homo pod okiem Marcina Bortkiewicza. Spektakl „Trelemorele” wpisał się w obchody Roku Tadeusza Różewicza, był jednak swobodną wariacją na temat tekstu urodzonego sto lat temu pisarza. Swoje wyraźne, choć korespondujące z różewiczowskim absurdem „trzy grosze” dodał tu Bortkiewicz, który tekst traktujący o zalewie telewizyjnej papki, przeniósł w realia teatralne, nie stroniąc przy tym od autoironii (i to właśnie te fragmenty bawiły najbardziej widzów znających doskonale dotychczasowe realizacje sceniczne tego reżysera). Bortkiewicz jeszcze raz udowodnił, że jego domeną w teatrze jest praca kolektywna, dająca aktorom możliwość wszechstronnego rozwoju – od partii choreograficznych aż po wokalne. Dzięki takiemu podejściu wszyscy młodzi wykonawcy wypadli świetnie, bardzo dobrze podając niełatwy tekst i z wyczuciem balansując na granicy groteski.

Premierę świętującego jubileusz 25-lecia Teatru Ecce Homo oklaskiwali między innymi przyjaciel grupy, aktor Jan Nowicki i dyrektor Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Świętokrzyskim Urzędzie Marszałkowskim Magdalena Kusztal.

promo]5601[/promo]

Tragedii można było uniknąć. Oskarżenia po adresem Baldwina

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie