Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Kielcach znikną nielegalne reklamy? Pomoże w tym cyfrowa baza uzyskana dzięki skaningowi miasta

Agata Kowalczyk
Agata Kowalczyk
Centrum Kielc i wiele ulic poza nim zostało poddane skaningowi laserowemu. Dzięki temu powstała baza wszystkich reklam a także innych elementów znajdujących się w przestrzeni  miasta.
Centrum Kielc i wiele ulic poza nim zostało poddane skaningowi laserowemu. Dzięki temu powstała baza wszystkich reklam a także innych elementów znajdujących się w przestrzeni miasta. Urząd Miasta Kielce
Centrum Kielc i wiele ulic poza nim zostało poddane skaningowi laserowemu. Dzięki temu powstała baza cyfrowa reklam w mieście. Pozwoli ona ustalić, które z nich są nielegalnie albo ich wielkości nie spełnia przepisów i muszą zniknąć.

Reklamy w Kielcach zostały zeskanowane. Powstała baza

W grudniu 2022 roku i lutym 2023 roku po Kielcach jeździł specjalistyczny samochód wyposażony w kamerę, skaner laserowy, system GPS i skanował ulice pod kątem obecności reklam, choć nie tylko. Zarejestrowano na przykład każde drzewo, krzew, ławkę, latarnie czy budynek na badanym terenie. We wtorek zaprezentowano efekty realizacji usługi skaningu miasta.

- To kolejny krok w kierunku uporządkowania reklam i banerów w Kielcach. Najważniejszym było przyjęcie w 2022 roku uchwały krajobrazowej, która wyznaczyła standardy między innymi umieszczania reklam w mieście – poinformował Bogdan Wenta, prezydent Kielc.

Uchwała weszła w życie w czerwcu ubiegłego roku. Przedsiębiorcy mają trzy lata na dostosowanie istniejącej powierzchni reklamowej do wymagań zapisanych w dokumencie. Nowe narzędzie, jakim jest skaning laserowy pozwoli na szybszą i bardziej dokładną kontrolę reklam w mieście.

Laser i kamera zapisały każdą reklamę w Kielcach

- Dzięki temu uzyskaliśmy precyzyjną inwentaryzację 3D pasów terenu przyległych do dróg objętych opracowaniem. Dodatkowo powstała szczegółowa ewidencja reklam z kompleksowymi informacjami na temat każdej z nich na przykład o powierzchni, lokalizacji, rodzaju, czy sposobie montażu. Pomiar reklam wykonywany jest na podstawie precyzyjnego skaningu laserowego, a jego dokładność jest bardzo wysoka, co pozwala zastąpić wizję terenową urzędników – mówił Szymon Ciupa, przedstawiciel firmy SMARTFACTOR, która wykonała usługę.

Uzyskano ponad 43 tysięce zdjęć, zinwentaryzowano 15 tysięcy reklam o łącznej powierzchni 90 787 metrów kwadratowych. Z analizy wynika, że średnio na 1 kilometr drogi w Kielcach, objętych skaningiem, przypadają 83 reklamy. To jest bardzo wysoki wskaźnik. A skaning obejmował nie wszystkie reklamy, tylko te mające ponad metr powierzchni.

Jakie korzyści daje to narzędzie:

  • łatwy dostęp do aktualnych danych o reklamach w przestrzeni publicznej a także innych obiektach i zieleni w pasie drogi dla pracowników
  • zwalczanie chaosu reklamowego w oparciu o wiarygodne dane
  • znaczące ograniczenie wizji terenowych urzędników
  • przygotowanie dowodów w postępowaniach administracyjnych w oparciu o wiarygodne dane wobec osób które nie usunąć nielegalnych reklama
  • poprawa jakości przestrzeni publicznej miasta
  • wzrost wpływów do budżetu miasta z opłat za reklamy

Dodatkowo pozyskane dane pozwalają na ich użycie w innych celach jak zarządzanie infrastrukturą drogową, organizacją ruchu, infrastrukturą komunalną, zielenią. Ułatwi inwentaryzację miejsc parkingowych, identyfikację barier architektonicznych czy wykrywanie samowoli budowlanych.

W aplikacji „UlepszaMY Kielce” pojawi się nowa kategoria i mieszkańcy będą mogli zgłaszać nielegalne reklamy.

Miasto zapłaciło za usługę prawie 117 tysięcy złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze atrakcje Krakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kielce.naszemiasto.pl Nasze Miasto