Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rondo lub ulica w hołdzie twórcy SHL-ek. Będą zbierać podpisy

Lid
Ryszard Mikurda, regionalista i historyk motoryzacji, kultywujący i propagujący wiedzę o wytwarzanych w Kielcach motocyklach SHL, chce przy okazji jubileuszu – 80-lecia SHL-ki oddać honor osobie, która ma największe zasługi w jej powstaniu, Otmarowi Kwiecińskiemu.

– To jemu zawdzięczamy rozpoczęcie produkcji motocykli w Kielcach – mówi Mikurda. – Kwieciński to inżynier konstruktor, znakomity fachowiec, przemysłowiec i pasjonat lotnictwa zarazem. Wieloletni dyrektor huty Ludwików, który podjął decyzję o rozpoczęciu produkcji - pierwsze SHL 98 zjechały z taśmy produkcyjnej w 1938 roku.

Mikurda rozpoczyna zbiórkę podpisów pod apelem o nazwanie imieniem Otmara Kwiecińskiego ronda lub ulicy w Kielcach. Zbierać je będzie w czasie 12. Świętokrzyskiego Zlotu Motocykli SHL i Pojazdów Zabytkowych, który odbędzie się 18 i 19 sierpnia, w sobotę w Kielcach a w niedzielę w skansenie w Tokarni. Apel zostanie przekazany Radzie Miasta.

Otmar Kwieciński pochodził z Białej koło Bielska, gdzie urodził się 7 lipca 1894 roku. Studia techniczne ukończył w 1918 roku, a rok później rozpoczął pracę w krakowskiej spółce „Lemiesz”, gdzie zajmował stanowiska kolejno od konstruktora do dyrektora. W 1931 roku rozpoczął swój niezwykle owocny kielecki okres pracy. Został wówczas dyrektorem naczelnym Suchedniowskiej Fabryki Odlewów i Huty „Ludwików” w Kielcach. Dzięki swej wiedzy i energii w ciągu dwóch lat „postawił na nogi” niezbyt dobrze radzącą sobie finansowo firmę. Masowo wytwarzano wtedy w zakładzie siewniki dla rolnictwa.

W 1936 r. powstało w „Ludwikowie” biuro konstrukcyjne, w którym po roku opracowano projekty pierwszych motocykli. Po rozmowach w Ministerstwie Przemysłu i Handlu oraz ściągnięciu do Kielc świetnego konstruktora Rafała Ekielskiego, dyrektor Otmar Kwieciński podjął w 1937 r. decyzję o produkcji motocykli. „Po długich staraniach Huta Ludwików otrzymała zezwolenie na budowę motocykla z silnikiem poniżej 100 ccm. Zwerbowałem do pracy najlepszych konstruktorów, mistrzów i techników” - wspominał po latach. Pierwsze motocykle SHL 98 zjechały z taśmy produkcyjnej w 1938 r.

Wiosną 1938 r., z inicjatywy Otmara Kwiecińskiego, rozpoczęto prace nad konstrukcją całkowicie polskiego samochodu małolitrażowego. Ambitny plan zakładał prezentację pojazdu na targach poznańskich w 1940 r. Niestety, wybuchła wojna. W 1941 r. Otmar Kwieciński został aresztowany przez gestapo i wywieziony do obozu w Auschwitz, skąd zwolniono go po wielu zabiegach rodziny i przyjaciół. Dyrektorem Huty „Ludwików” został znów w 1945 r. Dwa lata później zarządził ponowne podjęcie produkcji motocykli SHL.

Pasją Otmara Kwiecińskiego było także lotnictwo. W latach 30-tych był prezesem kieleckiego okręgu Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej, organizował budowę lotniska i szkoły lotniczej w Masłowie. Był też pilotem i właścicielem jedynego wówczas w województwie samolotu szkolno-turystycznego RWD-13. Po wojnie reaktywował działalność Aeroklubu Kieleckiego i utworzył szkoły szybowcowe w Polichnie i Pińczowie.

W 1949 r., po przekształceniu SHL w Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych, Otmar Kwieciński przeniósł się do Krakowa. W 1951 r. został aresztowany i osadzony w więzieniu mokotowskim. Po zwolnieniu w 1953 r. pracował w Technikum Chemicznym w Kielcach. Został zrehabilitowany po odwilży w 1956 r. Był później, aż do emerytury, dyrektorem krakowskiego Biura Konstrukcji Maszyn. Zmarł w Krakowie 11 stycznia 1970 roku.

Tego musisz spróbować. TOP 12 sportów wodnych

ZOBACZ TAKŻE: FLESZ - Cud nad Wisłą - wielkie zwycięstwo. Dzień Wojska Polskiego

(Źródło: dziennikzachodni.pl)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rondo lub ulica w hołdzie twórcy SHL-ek. Będą zbierać podpisy - Kielce Nasze Miasto

Wróć na kielce.naszemiasto.pl Nasze Miasto